سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکمت به درون انباشته از خوراک وارد نمی شود . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

farmer

 
 
گیاهان رکورد دار(دوشنبه 86 آذر 26 ساعت 5:42 صبح )
* بزرگترین گل
بزرگترین گل مربوط به گیاه عجیبی است که زرآوند یا زنبق بدبو (Rafflesia arnoldii) نام دارد. این گیاه در جنگلهای آسیا رشد می کند. گلهای این گیاه نارنجی و قهوه ای هستند و لکه های سفیدی دارند. اندازه این گل 35 اینچ (حدود 90 سانتیمتر) است. Rafflesia یک گیاه انگلی میباشد. گیاه در واقع همین گل بزرگ است و برگ ، ساقه و یا ریشه ای در آن دیده نمی شود. این گل خود را به گیاه میزبان می چسباند و بدین طریق آب و مواد غذایی مورد نیاز خود را بدست می آورد. در زمان شکوفه دادن بوی بد و زننده ای از آن ساتع می شود (شبیه بوی گوشت فاسد) که این بو باعث جلب کردن حشرات و در نتیجه گرده افشانی گیاه می شود.
* بزرگترین گل آذین
گیاه Titan arum (Amorphophallus titanum) بزرگترین گل آذین را در بین گیاهان گلدار دارا می باشد. از نطر تکنیکی تفاوت آن با گیاه Rafflesia arnoldii این است که Titan arum یک گل منفرد نیست و در واقع خوشه ای از گلهای کوچک است که گل آذین نامیده می شود.

* بزرگترین میوه
میوه درخت نان صحرایی یا جک (Jackfruit) که در هند و سری لانکا می روید احتمالا بزرگترین میوه را در میان گیاهان دارد. میوه این درخت ممکن است حدود 50 پوند (حدود 22 کیلوگرم) وزن داشته باشد. میوه ، بیضی شکل ، زرد رنگ و خاردار است. مغز درونی آن قهوه ای با مزه ترش یا شیرین است. مغز این میوه را می توان هم خام خورد و هم به چند طریق آن را پخت.
* بزرگترین برگ
نخل ماداگاسکار یا نخل رافیا (Raffia) بزرگترین برگها را دارد. طول این برگها 40 فوت (22/1 متر) است. الیاف برگها برای سبد و حصیربافی و همچنین وصل کردن گیاهان به هم مورد استفاده قرار می گیرد.

* بزرگترین درخت
بزرگترین درخت دنیا ، درخت سکویای غول آسای کالیفرنیا است. این درخت در پارک ملی سکویا در شرق کالیفرنیا وجود دارد. این درخت همچنین بزرگترین موجود زنده جهان نیز هست!
بلندی این درخت حدود 83 متر و اندازه محیط آن حدود 31 متر است و حدود 2500 تن چوب دارد. گفته می شود این درخت تقریبا چهار هزار سال عمر کرده است.

* طولانی ترین عمر
درخت های کاج میوه درشت که در نوادا ، کالیفرنیا و آریزونا وجود دارند قدیمی ترین گیاه در دنیا هستند.
یکی از مسن ترین درختانی که تا کنون شناخته شده و در حال حاضر هم زنده است ، حدود 4600 سال عمر دارد. این درخت بیش از دو هزار سال قبل از میلاد حضرت مسیح روییده است.

* سمی ترین قارچ
قارچ کلاه یا فنجان مرگ احتمالا سمی ترین قارچ دنیاست. حتی قسمت کوچکی از این قارچ می تواند انسانی را بکشد. این قارچ خیلی خطرناک است ، چون سم آن حتی با پختن هم از بین نمی رود . تا 56 ساعت از خوردن این سم نگذشته باشد هیچ احساسی به مصرف کننده آن دست نمی دهد و هیچ چیز نمی تواند جان مسموم را نجات دهد. چون برای این سم درمانی وجود ندارد. فنجان مرگ برای تمامی جانوران سمی و خطرناک است.

 

http://farshadpileste.blogfa.com/post-83.aspx



 
هورمون اکسین(جمعه 86 آذر 23 ساعت 3:46 عصر )

اطلاعات اولیه

اکسینها ، گروهی از هورمونهای گیاهی هستند که باعث طویل شدن سلولهای گیاهی می‌گردند. این مواد طیف گسترده‌ای را از نظر واکنشهای رشد و نموی را در گیاهان سبب می‌شوند. واژه اکسین یک اصطلاح عمومی است و به تعدادی از مواد طبیعی گفته می‌شود که فراوان‌ترین و مهمترین اکسین در گیاهان ، اندول استیک اسید (IAA) می‌باشد. مهمترین اثراتی که به اکسین نسبت داده شده است عبارتند از: بزرگ شدن سلول گیاهی ، طویل شدن ساقه گیاه ، تولید ریشه ، تولید آوندهای چوبی ، افزایش رشد جوانه راسی ، جلوگیری از رشد جوانه جانبی ،‌تشکیل میوه ، بزرگ شدن میوه ، تشکیل گرهک در ریشه گیاهانی که دارای باکتریهای تثبیت کننده نیتروژن هستند ، جلوگیری از ریزش برگ ، بیوسنتز پروتئین و (ساختمان RNA|RNA)) و اثرات دیگر.



تصویر

سیر تحولی

برای اولین بار در سال 1880 داروین بررسیهای در رابطه با اثر تابش نور بر خمیدگی در بخشهای راسی گیاه انجام داد. او در این بررسیها از کولئوپتیل گیاه فالاریس استفاده کرد. این تحقیقات در سالهای بعد توسط اشخاص مثل فیتینگ (1907) ، بویس جانسن (1913-1910) ، پل (1919) و ... ادامه یافت که سرانجام در 1928 ونت ، با قرار دادن تعدادی مکعب ژلوز در حضور نور ، بر روی راس کولئوپتیل گیاه یولاف جدا شده این نظر را دارد که اگر در راس کولئوپتیل ماده‌ای باشد باید به ژلوز انتقال یابد و این را با قرار دادن قطعات ژلوز بدست آمده از مرحله قبل ثابت کرد که رشد کولئوپتیل ، در حضور این قطعات ژلوزی نیازی به راس کولئوپتیلی خود ندارد. و در سال 1931 ، هاگن- اسمیت توانستند این ماده را تخلیص و جداسازی کنند و در 1934 توسط کوگل این ماده را در راس کولئوپتیل مشخص کرد و آن را اکسین نامید.

بیوسنتز اکسین

ساخت اکسین عمدتا در بخشهای مریستمی گیاه بخصوص ، جوانه های راسی و برگهای جوان صورت می‌گیرد. در پژوهشهای اولیه در مورد اکسین گفته شده بود که چون اندول استیک اسید از نظر ساختمان شیمیایی شبیه اسید آمینه تریپتوفان است احتمالا از تریپتوفان ساخته می‌شود. بعد از شناسایی عناصر رادیواکتیو و استفاده آنها در تحقیقات زیستی ، این نظر تائید شد.

با بکارگیری کربن رادیواکتیو (کربن 14) مسیر تشکیل اندول استیک اسید (IAA) در بسیاری از گیاهان شناخته شده است که شامل مسیر زیر می‌باشد: اسید آمینه تریپتوفان بوسیله واکنش دآمیناسیون به اندول پیروویک اسید تبدیل می‌شود. سپس این ماده بوسیله واکنش دکربوکسیلاسیون به اندول استالدوئید تبدیل می‌گردد.اندول استالدئید تحت تاثیر واکنش دهیدروزناسیون به اندول استیک اسید تبدیل می‌شود.

انتقال اکسین در گیاه

هورمون اکسین بعد از تشکیل در گیاه ممکن است اثرات خود را در همان محل تولید اعمال نماید یا در گیاه منتقل شده و در ناحیه‌ای غیر از محل تشکیل اثرات خود را آشکار کند. IAA (اندول استیک اسید) تولید شده ، کمتر به صورت آزاد باقی می‌ماند که با پیوستن به اسید آمینه‌ها یا قندها یا حتی ویتامین C در گیاه انتقال می‌یابد. جهت انتقال آن از بالا به پائین است که به صورت درون سلولی از طریق آوندهای آبکشی صورت می‌گیرد و سرعت جابجائی آن در حدود 20 - 4 میلیمتر در ساعت گزارش شده است.



تصویر

اثرات فیزیولوژیکی اکسین

  • رشد سلولی: اکسین موجب بزرگ شدن سلول و در غلظت زیاد ، سبب هیپرتروفی می‌گردد. یعنی سلول حتی از اندازه طبیعی خودش هم بزرگتر می‌شود.
  • تروپیسم: اکسین موجب تروپیسم در گیاه می‌شود که مهمترن آنها ، فتوتروپیسم می‌باشد که در این حالت ساقه گیاه یا کولئوپتیل به سمت تابش نور خمیدگی پیدا می‌کند.
  • تحریک رشد مریستمهای ثانویه: اکسینها موجب رشد ثانویه مثل کامبیوم می‌شوند.
  • بکرزایی یا پارتنوکاریی: رشد پریکارپ میوه از دیگر اثرات اکسین می‌باشد که موجب ایجاد میوه بدون دانه می‌شوند که به این فرایند بکرزایی گفته می‌شود.
  • ریزش برگ و میوه: اکسین موجب تولید هورمون دیگری به نام اتیلن می‌شود. که این هم ، موجب فعال سازی آنزیم پکتیاز می‌گردد پکتیاز تیغه میانی محل اتصال برگ و یا میوه به ساقه را هضم می‌کند و در نتیجه با کوچکترین حرکت ، میوه یا برگ می‌افتد. خود هورمون اتیلن ، نیزموجب ریزش برگ و میوه می‌شود.
  • تمایز: اکسینها در اندام زائی و شکل زائی گیاه موثرند و این رویدادها ، تحت تاثیر دزهای مختلف اکسین صورت می‌گیرد.

تجزیه اکسین

اکسین در حضور نور شدید و اکسیژن و حرارتهای زیاد تجزیه می‌شود و اگر به صورت آزاد باشد می‌تواند تحت تاثیر آنزیم پراکسیداز قرار گرفته و تجزیه گردد.

اکسین و بیوسنتز آنزیمها

اکسین در بیوسنتز برخی از آنزیمها مثل سلولاز و پراکسیداز موثر است، نیز در مرحله نسخه برداری ماده ژنتیکی دخالت کرده و آنزیم RNA پلیمراز را فعال می‌کند تا از روی DNA مولکول RNA را بسازد. در این حالت سنتز ریبوزومی نیز تحریک می‌شود که می‌تواند شامل RNA ریبوزومی یا پروتئینهای لازمه آن باشد. اکسین همچنین موجب سست شدن پیوند DNA و هیستون می‌گردد. و به این ترتیب دسترسی DNA به پلیمرازها ، آسانتر می‌گردد
» مهندس مجتبی نعمتی
»» نظرات دیگران ( نظر)

 
 

آفتکشها با هدف از بین بردن موجودات زنده ساخته شده اند ، بنابراین در کاربرد آنها باید احتیاط و دقت زیادی نمود. با رعایت دستورات بر چسب ،اطمینان پیدا کنید که آفتکش ها بر سلامت شما، سلامت نزدیکان شما، مردم تاثیرسوء نگذارند یا به گیاهان غیر هدف، آب، خاک یا حیات وحش صدمه نزنید. بواسطه خطر بالقوه برای سلامتی، هر کسی که با آفتکش ها سروکار دارد بایستی بیشترین توجه را نسبت به آنها مبذول دارد و اقدامات حفاظتی ضروری را طبق دستورات بر چسب در مواجه با خطرات بکار گیرد.

 

چگونگی مسمویت با آفتکشها

مواد شیمیائی سمی می توانند موجب آسیب زدن یا مرگ افراد در اثر دخالت در وظایف بیو شیمیائی و فیزیولوژیکی بدن آنها گردند. آفتکش ها می توانند از طریق پوست ، دهان ، بینی ، چشم و از طریق تزریق تصادفی وارد بدن شوند. جذب پوستی محتمل ترین راه برای ورود آفتکش به داخل بدن می باشد. خطر جذب پوستی هنگامی بسیار زیاد است که هوا گرم و مرطوب باشد و پوست در اثر عرق کردن خیس شده باشد. ماهیت و شدت آسیب بستگی به سمیت ماده شیمیائی و مقدار سم وارده شده به بدن دارد. برخی افتکش ها بسیار سمی هستند و موجب مسمومیت در مقادیر خیلی کم می شوند بطوریکه فقط چند قطره از آنها می توانند سبب مریضی شدید یا مرگ گردد.

سطح خطر حاد ماده موثره افتکش با استفاده از گروه بندی سموم با عنوان علامت  یا سیگنال مشخص می شود. موادی با سمیت خیلی پائین عنوان علامت ندارندو در گروه بندی نیستند. افتکش هایی با بر چسب سم "خطر ناک" ( گروه 7 ) سمیت بالا تا خیلی بالا را دارند. محصولاتی با بر چسب سم دارای" خطر"( گروه 6 ) سمیت متوسط دارند. بر چسب محصولاتی با عنوان" احتیاط" سمیت کمی دارند. همیشه لباس حفاظتی طبق دستورات بر چسب هنگام حمل نقل و استفاده از آفتکش ها بپوشید. در مورد برخی از آفتکش ها که در فهرست سموم نیستند، بهر حال پوشش حفاظتی لازم می باشد. 

 

اثرات مسمومیت

معمولا افتکش مورد استفاده در کشاورزی ممکن است متعلق به گروه های شیمیائی اورگانوفسفات و کاربامات از قبیل سوپر اسید، دورسبان ، سوین باشند. پس از جذب شدن در بدن ، این آفتکش ها آنزیم های کلین استراز بدن را غیر فعال می سازند، تشنج های عصبی و فعالیت بیش از حد برخی غدد روی می دهد و در نتیجه موجب علائم مختلف و متغیر می شوند. علائم اولیه شامل سردرد، عرق کردن ، خستگی ، گیجی ،تاردیدن ، حالت تهوع ، استفراغ ، دردهای شکمی ، و اسهال می باشد. علائم آشکارتر مسمومیت بیحسی، سفت شدن قفسه سینه، تغییرات در ضربان قلب ، ضعف عمومی ماهیچه ، مشکل در راه رفتن ، کوچک شدن مردمک چشم، بزاق آوری زیاد ، و افزایش شدت علائم اولیه هستند. نشانه های اولیه مسمومیت حاد اورگانو فسفات و کاربامات ها در مدت چند دقیقه یا چند ساعت پس از قرار گرفتن در معرض آنها ظاهر می گردد. مسمومیت شدید ممکن است منجر به تشنج ها و بیهوشی گردد که می تواند به سمت مرگ سوق دهد.

بیشتر علائم مسمومیت سم برگشت پذیر هستند و موجب آسیب دائمی در بلند مدت نمی شوند. بهر حال ، برخی اثرات سمیت سبب خسارت غیر قابل برگشت می شوند. مسمومیت حاد با یکبار قرار گرفتن شخص در معرض سم هنگام پاشیدن یا سمپاشی تصادفی یا بلعیدن آفتکش اتفاق می افتد. علائم مشهود بلافاصله ظاهر می شوند و نیاز به درمان اضطراری دارد. مسمومیت تجمی با چند بار قرار گرفتن در معرض دوزهای کم آفتکش در یک مدت زمان طولانی اتفاق می افتد . این نوع مسمومیت تدریجی است چون سطح سم به کندی افزایش می یابد و هنگامی علائم ظاهر  میگرددکه سطوح سم به اندازه کافی بالا برود . آفتکش ها نیز می توانند سبب سوزش در پوست و چشم ها گردند و موجب تحریک واکنش های آلرژی زا شوند. مسمومیت های جدی اورگانو فسفات ها و کاربامات نیاز به درمان با آتروپین دارند. آتروپین یک پادزهر بسیار خوبی است وقتی توسط دکتر داخل ورید تزریق گردد.

 

احتیاطات آفتکش

از فروشندگان سم اطاعات در مورد آفتکش ها با جزئیات بیشتر در موارد حمل ونقل ، انبار داری ، روش های اضطراری، اثرات بهداشتی و کمک های اولیه بدست آورید. قبل از کاربرد افتکش ، همیشه بر چسب آن را در مورد سمیت و روش های توصیه شده  ایمنی و کمک های اولیه کنترل کنید. اگر مجبور شدید به تنهایی سمپاشی را انجام دهید، همیشه به یک نفر دیگر بگوئید که می خواهید سمپاشی کنید و این عمل چه مدت طول می کشد. ظروف افتکش را در داخل کابین کامیون یا در قسمت سرنشین اتومبیل حمل نکنید. ظروف سم را در یک محل محفوظ یا قسمت جداگانه قرار دهید.

هنگام مخلوط کردن و کاربرد افتکش ها و هنگام واردشدن یا کار کردن در محیط سمپاشی شده دقت زیادی کنید ، چون خطر مسمومیت در این زمان ها خیلی زیاد است . زمان ورود به مزرعه یا باغ را پس از سمپاشی طبق بر چسب افتکش رعایت نمائید. این دوره تا زمانی طول می کشد که تمام محل سمپاشی خشک شده ،سموم رسوب کرده یا بخارها پراکنده شده باشند . مسمومیت ممکن است با تنفس ذرات افتکش ( مانند داخل گلخانه ها ) یا معمولا خیلی زود پس از سمپاشی وارد مزرعه شوند اتفاق بیفتد. هیچ کار دستی در مزرعه سمپاشی شده بدون پوشش حفاظتی تا انقضای دوره ورود مجدد نبایستی انجام شود.

ماشین آلات نیز در  دوره ورود مجدد نبایستی وارد منطقه سمپاشی شده شوند. اگر هشدارهای بر چسب در دسترس نباشد بهتر است در مورد آفتکش های گروه 6 حداقل به مدت 24 ساعت بعد از سمپاشی و در مورد افتکش های گروه 7 مدت 48 ساعت انتظار کشید . انتظار 48 ساعت در مورد آفتکش های گروه 6 با فرمولاسیون پودر و تابل توصیه شده است وچون عملیات زراعی مستلزم تماس با شاخه و برگ سمپاشی شده می باشد.

 

انجام منظم آزمونهای خون و ادرار

در مورد برخی افتکش ها ، اکنون آزمونهایی وجود دارد. آزمونهای اورگانوفسفات مسمومیت را مشخص می کنند و نشان می دهند که آیا پوشش حفاظتی و اقدامات ایمنی هنگام سروکار داشتن و استفاده از افتکش ها کافی هستند. بایستی آزمون ها را قبل از سروکار داشتن یا سمپاشی افتکش ها انجام دهید این آزمون معیاری در مورد آزمون های بعمل آمده بعد از عملیات سمپاشی خواهد شد. این معیار ضروری می باشد تا نتایج آزمونهای بعدی را بتوان به طور صحیح تفسیر نمود. قسمتی ازوسایل کمک اولیه صابون ، حوله تمیزو 20 لیتر آب تمیز می باشد. بر چسب آفتکش ها را در مورد اجرای روش های کمک اولیه با دقت بخوانید . در صورت پاشیدن شدن سم روی پوست بدن بلافاصله آن محل را چند بار با صابون و آب تمیز بشورید. 


» مهندس مجتبی نعمتی
»» نظرات دیگران ( نظر)