سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بنده خدای خویشتن را چهل روز برای خدا خالص نکرد، مگر آنکه چشمه های حکمت از دلش بر زبانش [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

farmer

 
 
آفت کرم سفید ریشه(دوشنبه 86 آبان 28 ساعت 11:25 عصر )
Polyphylla olivieri 6634

نام آفت :  کرم سفید ریشه

نام علمی : Polyphylla olivieri

                                                       خانواده : Scarabeidaeبه ، هلو ، گوجه ، آلو ، زرد آلو ، آلبالو ، انار، مو تاج خروس وحشی ، خیار ، بادمجان و ... حمله می کند .

مشخصات ظاهری  و بیولوژی

حشرات کامل olivieri  P. در حدود 30 تا 40 میلی متر طول دارند  و پهنای بدن آن در عریض ترین  قسمت تا 20 میلی متر می رسد . شاخک ها ده مفصلی است  که در حشره نر  7 مفصل و در حشره ماده 5 مفصل به صورت  ورقه ای (Lameli Form  ) در آمده است .  در حشرات نر این ورقه ها نسبتا بزرگ  و در موقع حرکت  باز و بسته می شو ند  در افراد ماده ورقه ها کوچک است  و به صورت سر سنجاق  دیده می شود  و بهترین وسیله ی تشخیص افراد نر  و ماده می باشند . به علاوه حشرات ماده  در ساق پای جلوئی سه خار یا دندانه  در افراد نر دو خار  یا دندانه  دارند . رنگ عمومی بدن قهوه ای  تیره یا سیاه است  که توده هائی از پولک های  صدفی رنگ روی  آنها را پوشانیده است .

این پولک ها به صورت نوار یا لکه ای  سفید رنگ  در سطح  پشتی سر ،  سینه و بالپوشها جلوه گر می گردد . بدین ترتیب که یک نوار سفید  از لبه ی عقبی کلیپئوس و کناره های داخلی چشم های مرکب  شروع می شود  و از دو طرف ،  هر یک از نیمه های صفحه پشت سینه ی اول (Pronotum) را به دو قسمت می کند .

به علاوه یک نوار سفید وسطی  نیز پشت سینه اول  را به دو قسمت مساوی  تقسیم می کند .  در همه افراد سپر چه (Scutellum) کاملا سفید به نظر می رسد .  

 سیکل زندگی

از نظر زندگی، کرمهای سفید ریشه  اغلب دوره لاروی 2 تا 3  ساله دارند . حشرات کامل معمولا درماه های آخر بهارو اوایل تابستان مشاهده می شوند. همگی شب پروازند و اکثرا ( بخصوص افراد نر )  در اطراف تله های نوری و چراغ جمع  می شوند . حشرات نر قادر به تولید صدا هستند .

   در هنگام روز روی تنه درختان  و یا در زیر کلوخه ها  استراحت می کنند . به صورت حشرات کامل مختصری  از برگ  درختان می خورند  و لکه های خورده شده در روی پهنک برگ  ایجاد می کنند. حشرات کامل تخم های خود را پس از جفت گیری به تعداد 20-70عددبه طور مجتمع  در سطح زمین و بیشتر  در شکاف ها و ترک های خاک قرار می دهند

 تخم ها کم و بیش بیضی نزدیک به کروی به رنگ سفید صدفی   و به صورت متجمع دیده می شوند .طول این تخم ها تا 3/4وعرض ان 5/2 میلیمتر است. دوره ی جنینی  2 تا 3 هفته  است  و لاروها پس از خروج وارد خاک می شوند  و شروع به تغذیه از ریشه  گیاهان مختلف می کنند  در سنین اول که جثه  کوچک تری دارند ،  اغلب نزدیک به سطح خاک  زندگی می کنند و از ریشه گندمیان نیز  می خورند ، ولی در سنین بالا اغلب  روی ریشه های ضخیم و غده ای گیاهان،  از جمله ریشه درختان جمع می شوند  و به شدت از آنها می خورند .گاهی تعداد 40 تا 50  عدد لارو روی ریشه یک درخت  دیده می شود .  لاروها از پوست و حتی  از قسمتهای سطحی چوب  تغذیه می کنند  و بدین ترتیب جریان شیره ی نباتی  را قطع می کنند. 

 لاروها (Scarabei Forme) می باشند . بدین ترتیب که دارای پاهای سینه ای  نسبتا قوی  و بدن خمیده  شبیه (C)بوده  و آخر شکم نسبتا بزرگ و متورم است . در روی آخرین نیمه حلقه شکمی بدن  مو مشاهده می گردد که تعداد و طرزقرارگرفتن آنها  در گونه های  مختلف  متفاوت است . در p.olivieri   این موها 6جفت و در مقابل هم  به صورت دو خط موازی  قرار دارند .این حشره دارای سه سن لاروی است.مرحله لاروی سن اخر خطرناکترین است.

 درختان مورد حمله زرد می شوند  و رشد شا خه ها شدیدا درآنها متوقف می شود . میوه ها می ریزند  و یا کوچک  می مانند .  این درختان به علت قطع ریشه واسیب رسیدن به طوقه ،  در خاک استحکام چندانی ندارند و به سهولت کنده می شوند و به زودی خشک می گردند .  لاروها  در داخل خاک به تناسب  تغییرات درجه حرارت فصلی تغییر محل می دهند .  در ماههای گرم سال  در نزدیکی های سطح خاک  فعالیت می کنند  و در زمستان به اعماق خاک فرو می روند . به همین  لحاظ  مبارزه شیمیائی  پائیزه  و زمستانه در مورد  لاروها  نتایج مطلوب را نمی دهند .

 همانطور که گفته شد  این حشره زمستان را به صورت  لارو به سر می برد  و در بهار سال سوم  قبل از آنکه وارد مرحله ی شفیرگی شود یک محفظه ی  گلی برای خود  درست  می کند ودر آنجا تبدیل  به شفیره می شود ( در برخی مواردی که حشره به خاک چسبیده است شفیره ساخته نمی شود .)گاهی اوقات لارو روی چوب در طوقه وریشه های ضخیم درخت گودالی ایجاد کرده ودر همان جا شفیره شده است.

دوره ی شفیرگی 17 تا 24 روز می باشد که بعد از این مرحله  حشره  از شفیره ی خود بیرون  می آید که اوج  خروج معمولا  در تیر ماه است . حشرات کامل برای خروج  در خاک سوراخ هایی  ایجاد و خارج می شوند .

 مرحله ی اصلی  خسارت این آفت  مرحله کرمی آن است  که در داخل خاک  در اطراف ریشه ی  درختان  به سر می برند  بنابراین مبارزه با کرم  به دلیل اینکه  در داخل خاک قرار دارد ، کار نسبتا مشکلی است  و باید  باغداران با اجرای روشهای زیر که هر کدام  از آنها به نحوی  در کنترل آفت  موثر است با این آفت مبارزه نمایند

Polyphylla fullo 10697

 راههای مبارزه

1- جمع آوری  و از بین بردن حشرات کامل :

 اگر حشرات کامل قبل از تخم یزی جمع آوری و از بین برده شوند ،  بدین ترتیب در آن سال  آلودگی جدید در باغ به وجود نخواهد آمد . بنابراین به عنوان اولین اقدام ، جمع آوری و نابود کردن حشرات  کامل توصیه می شود .

  حشره کامل در صبح  زود  قبل از گرم شدن  هوا به صورت غیرفعال  روی شاخه های درختان  به سر می برند ، بنابراین با تکان  دادن شاخه ها  در صبح زود  می توان آنها را جمع آوری  و سپس نابود کرد .

 2- از بین بردن کرم ها  در داخل  خاک :

 این عمل به دو صورت انجام می گیرد :

 الف )بیل زدن باغ در فصل بهار :

 بیل زدن باغ در فصل بهار دارای فوائد زیادی   است .  یکی از این فوائد  مبارزه با کرم این آفت است . به این ترتیب  که با بیل زدن   و برگرداندن خاک این کرم ها  ممکن است در اثر ضربه  بیل از بین بروند  و یا اینکه وقتی در سطح خاک  قرار گیرند  به وسیله ی پرندگان  یا بعضی از گوشت خوارن خورده شوند .  تخم های این حشره  غذای مناسبی  برای گونه های مختلفی از مورچگان  می باشد  و اغلب به وسیله ی آنها ربوده می شوند .  لاروها مورد حمله میکروارگانیزم  و ارگانیزم های  مختلف  قرار می گیرد  که از آن جمله می توان جانور تک یاخته معروف به (Nosema melolonthae) را نام برد .

 ب ) مسموم کردن کرم ها در خاک با استفاده از سم :

 مبارزه  شیمیائی  عمدتا  علیه لاروهای این آفت  به دو روش صورت می گیرد  :

- سمپاشی   عمومی سطح باغ  و مزرعه و زیر رو کردن  خاک به عمق 25تا 30 سانتی متر  است .  ترکیباتی که برای این منظور در سطح یک هکتار به کار می برند  عبارتند از :

گامکان 10 تا 15 کیلو ، آلدرین 40 درصد ، پود و تابل 10 کیلو  در هکتار ، دی آلدرین 25 درصد ، دیازینون 20 درصد ، گرانول 80 کیلو و فورادان  طبق  نسخه ی موسسه سازنده .

 -       سمپاشی خاک  اطراف درختان  منفرد که به این آفت  آلودگی شدید نشان می دهند  برای این منظور  خاک اطراف طوقه درختان آلوده را  تا روی ریشه  های اصلی  به شعاع نیم تا یک  متر  کنار می زنند  و منطقه ریشه های  اصلی را با محلول   یک درصد گامکان  تجارتی و یا آلدرین یا لیندین 40 درصد  بخوبی خیس می کنند . ( 5 تا 10 لیتر  برای هر درخت ) و خاک ها را به جای خود بر می گردانند .

3-  از بین بردن علف های هرز  یک ساله  و چند ساله  سطح باغ چون منبع  غذایی خوبی  برای لاروهای  سن اول  است

 4- شخم زمستان  و جمع آوری  لاروها  در اسفند ماه

5- استفاده از باکتری  ( Bacillas popilliae ) بر علیه این آفت که باعث به وجود آمدن  بیماری شیری (milky disease  )

6- قارچ  (metarrhizium ani sopliae) نیز روی  لاروهای  این حشره  تاثیر  دارد و باعث از بین بردن لاروها می شود .

برای دریافت power point اماده همراه با عکسهای بیشتر email بزنید.

 


» مهندس مجتبی نعمتی
»» نظرات دیگران ( نظر)

 
انواع سمهای گیاهان(یکشنبه 86 آبان 27 ساعت 11:7 صبح )

بوتاکلر ( ماچتی) :

 گروه شیمیایی :کلرواستانیلید

ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی :مایع کهربایی رنگ است . وزن مخصوص در دمای 20 درجه سانتیگراد gr/ml07/1 است . حلالیت در آب در 24 درجه سانتیگراد ppm 23 می باشد .

 ماندگاری در محیط زیست :دوره پایداری تقریبی در گیاهان یک الی سه هفته است .

 سمیت:mg/kg2000 = LD50سمیت کمی برای انسان و دام دارد .

 موراد مصرف :این سم یک علف کش انتخابی سیستمیک است که قبل از جوانه زنی اثر می کند . سنتز پروتئین ها را در در علفهای هرز کنترل می کند و به این ترتیب سبب تغییر شکل علف هرز می شود تا اینکه در نهایت گیاه از بین می رود . از این سم می توان در شالیزارها ،‌مناطق نهالکاری شده و گندم ، منداب ، پنبه ،‌کتان ،‌بادام زمینی و سبزیجات برای کنترل علفهای هرز یکساله برخی از علفهای هرز خانواده جگن و علفهای هرزبرگ پهن از قبیل علف شور استفاده کرد . خاک در زمان استفاده از این سم باید اشباع باشد . می توان این سم را به صورت گردپاشی مخلوط با خاک ، مخلوط با آب و غیره استفاده کرد .

پادزهر:  ‌اتروپین

منبع سایت کشاورزی

**********************************************************

پروپارژیت ( امایت )-ارگانو سولفاتها:

پروپارژیت ( امایت )

 گروه شیمیایی :ارگانو سولفاتها

 ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی : پروپارژیت یک مایع قهوه ای و چسبناک است . حلالیت آن در محصول و محل کشت محصول دارد . آب mg/lit93/1 و در استون هگزان و متیل الکل بیش از g/lit200 است . این سم در اغلب حلالهای آلی حل می شود .

 ماندگاری در محیط زیست :نیمه عمر تجزیه پروپارژیت بستگی شدیدی به نوع محصول زراعی میزان محصول و محل کشت محصول دارد .

 سمیتLD50 = 2200 mg/kg

 موراد مصرف :پروپارژیت برای پستانداران سمیت متوسطی دارد  ولی برای پرندگان ، زنبول عسل حشرات مفید و کنه های شکارگر در مزرعه خطری ندارد . موارد مصرف :‌

پروپارژیت برای کنترل بسیاری از کنه ها از جمله کنه قهوه ای بادام ، کنه قرمز ، مرکبات ، کنه زنگ مرکبات ، کنه شبدر ، کنه قرمز اروپایی ، کنه نقره ای هلو ، کنه عنکبوتی توت فرنگی ،‌کنه عنکبوتی دو نقطه ای و کنه شش نقطه ای بکار می رود.

از پروپارژیت در گیاهان ذیل استفاده می شود :‌

بادام ، سیب ، زردآلو ، آووکادو ، لوبیا ، هویج ( ضد عفونی بذر) مخروطیان ، شبدر ( ضد عفونی بذر ) ذرت ( زراعی شیرین ) پنبه ، انجیر ،‌انگور ،‌رازک ، لیمو ،‌نعنا ، گیاهان زینتی ، پرتقال ، هلو ، بادام زمینی ،‌گلابی ،‌خرما ، سیب زمینی ، آلو ،‌گل رز ، سورگوم ( ضد عفونی بذر ) توت فرنگی ، چغندر قند ، در محصولاتی مانند زردآلو ، گیلاس ، و مرکبات می توان بعد از برداشت و در فصل رویشی گیاه از این سم استفاده کرد .

پادزهر: پادزهر اختصاصی ندارد .

**********************************************************

فلومترین ( بای تیکول )-پایرتروئید مصنوعی :

فلومترین ( بای تیکول )

گروه شیمیایی : پایرتروئید مصنوعی

ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی :‌فلومترین مایع ، امولسین قابل حل در آب بوده ، رنگ آن قهوه ای روشن تا قهوه ای طلایی است . بوی آن معطر است .

سمیت : LD50 = 115-119 mg/kg

فلومترین برای ماهیها و جانواران اکواریومی سمی می باشد .

موارد مصرف :‌از آن برای کنترل انگلهای خارجی از جمله کنه های مقاوم به سموم ارگانو فسفره هیدروکربنهای کلربنه و آمیدینها ، شپشهای گزنده و خونخوار و انواع جرب گاو و گوسفند و بز استفاده می شود .


» مهندس مجتبی نعمتی
»» نظرات دیگران ( نظر)

 
یافته های جدید در مورد میوه های رنگی(یکشنبه 86 آبان 27 ساعت 10:38 صبح )

محققان می گویند ترکیباتی که موجب رنگی شدن میوه ها می شوند در جلوگیری از بروز سرطان های روده بزرگ نقش دارند. به گزارش واحد مرکزی خبربه نوشته پایگاه اینترنتی دانشگاه اوهایو، سرطان روده بزرگ یکی از چند سرطان بزرگ در انسان ها محسوب می شود که به رغم وجود روش های مناسب غربالگری هر سال موجب مرگ و میر عده زیادی در سراسر جهان می شود.
بسیاری از افراد که در سن خاصی قرار دارند باید تحت آزمون های غربالگری قرار گیرند. تا تغییرات منجر به سرطان در آنها شناسایی شود. پس از آنکه این تغییرات شناخته می شود می توان در مراحل اولیه برای از بین بردن آن اقدام کرد. با این حال گروه زیادی از افراد تمایل به انجام این آزمایش ها ندارند. و به همین علت خطر بروز سرطان روده در آنها بالا است. تلاش های اخیر محققان که در همین زمینه انجام شده است نشان می دهد که استفاده از انواع میوه های رنگی می تواند در کاهش موارد سرطان روده بزرگ نقش داشته باشد. تاکید روی پیش گیری از بروز سرطان روده بزرگ به علت نقشی است که تغذیه در بروز این بیماری دارد. محققان از مدت ها پیش دریافتند که مصرف انواع غذاهای حاوی سبزیجات و میوه می تواند در کاهش سرطان روده نقش داشته باشند و از جمله با سرعت دادن به خروج مواد سرطان زا از روده موجب کاهش بروز سرطان شوند. ماده موجود در این میوه ها آنتوسیانین (Anthocyanin) است که عمدتا مسئول ایجاد رنگ های قرمز، بنفش و آبی است.


» مهندس مجتبی نعمتی
»» نظرات دیگران ( نظر)

 
آشنایی با طراحی سیستم آبیاری قطره ای(شنبه 86 آبان 26 ساعت 1:17 صبح )

آشنایی با طراحی سیستم آبیاری قطره ای آبیاری تحت فشار به چند دسته تقسیم می شود ؟

آبیاری بارانی  .1

center pivot الف) یا دوار مرکزی

ب) لینر یا آبیاری بارانی خطی

roll line پ) یا ویلمو یا غلطان

ت)آبیاری بارانی کلاسیک ( ثابت و نیمه متحرک )

ث)‌ آبیاری بارانی قرقره ای 2) آبیاری موضعی

الف) آبیاری قطره ای ( نوار مرطوب)

ب) آبیاری زیر زمینی با لوله های تراوا

پ) آبیاری بابلر

ت) سیستم آبیاری آبفشانی

ث) سیستم آبیاری لوله های سوراخ دار یا تیپ چرا باید با طراحی سیستمهای آبیاری آشنا باشیم؟

به این سایت مراجعه کنید     http://dpp4000.blogfa.com/ 

مهندس دادرسی

بهار 86



 
شانکر باکتریایی مرکبات(چهارشنبه 86 آبان 23 ساعت 1:41 صبح )

شانکر باکتریایی مرکبات

xanthomonas axonopodis pv.citri

بیماری  شانکر باکتریای مرکبات با نام  انگلیسی citrus bacterial canker  در بعضی از مناطق کشور وجود دارد و به عنوان بیماری قرنطینه ای داخلی محسوب می شود.

علائم بیماری

حاشیه لکه ها معمولا به صورت آب سوخته است و هاله زرد رنگی اطراف آنها را می گیرد

باکتری تمام اندامهای جوان از اعم از برگ،‌ شاخه و میوه ها را مورد حمله قرار می دهد . علائم ابتدا به صورت نقاط سوزنی شکل نکروزه و برجسته در سطح بافت ظاهر می شوند و تدریجا بزرگ شده و در ارقام حساس سطح      توسعه آن از 2_10 میلیمتر می باشد . قطر و ظاهر لکه ها بر حسب سن برگ ،‌ زمان آلودگی و نوع میزبان متفاوت است ..

ظاهر زخم های میوه و ساقه شبیه زخم های برگی است . میوه ها ممکن است 60 تا 90 روز پس از ریزش گلبرگها به بیماری حساس باشند و لذا لکه هایی با اندازه های مختلف روی میوه مشاهده می شود . کیفیت درون میوه در اثر بیماری تغییر نمی کند  اما بازار پسندی آن ( کیفیت ظاهری ) کاهش می یابد . آلودگی شدید باعث خشکیدگی سر شاخه ها و موجب ریزش برگها و میوه های آلوده می شود ( محمد علیان و همکاران 1380)

عامل بیماری

عامل بیماری شانکر نوع آسیایی باکتری xanthomnas axonopodis pv.citir   می باشد ،‌که یک باکتری گرم منفی و روی محیط کشتهای غذایی تولید کلونی های زرد رنگ می کند. درجه حرارت بهینه برای رشد 28 تا 32 درجه سانتیگراد می باشد. عامل بیماری در حاشیه زخمهای ایجاد شده روی برگ ،‌میوه و سر شاخه تا زمان ریزش آنها زنده می ماند . در حالی که در خاک فقط چند روز می تواند زنده بماند.

انتشار باکتری در مسافت های کوتاه  توسط باران ،‌ باد، حشراتی از قبیل مینوز مرکبات ،‌ ابزار آلوده باغبانی و انسان صورت می گیرد . بقایای گیاهی آلوده مرکبات و یا میزبانهای دیگر ، جعبه های حمل و نقل ،‌کامیونها و حشرات باعث انتشار عامل بیماری به دور دست می گردند.

مبارزه

در ابتدای آلودگی در مناطق مرکبات خیز بهترین روش کنترل بیماری ریشه کنی درختان آلوده با اعمال قوانین  قرنطینها مؤثرترین وشاید کم هزینه ترین راه ممکن باشد. استفاده از باد شکن ، هرس شاخه های آلوده به شانکراستفاده از حشره کشها برای مبارزه با حشرات ناقل واستفاده از سموم مسی مانند اکسی کلرور مس یا سولفات مس به میزان5/2 در هزار ویا مخلوط با مخلوط بردو به نسبت 100-2-2 (100 لیترآب ، سولفات مس ،‌ آهک )  در کنترل بیماری مورد استفاده قرار می گیرند. تعداد ودفعات سم پاشی بر اساس میزان بارندگی در منطقه متفاوت خواهد بود.

 

 

برای دریافت power point اماده همراه با عکسهای بیشتر email بزنید.