سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ساکت می گردد تا سلامت بماند و می پرسد تا بفهمد . [امام علی علیه السلام]

farmer

 
 
آیا می دانید:(سه شنبه 86 آبان 15 ساعت 10:35 عصر )

تولید پسته در ایران مطابق استانداردهای جهانی نیست:

 

براساس آمار های ارائه شده توسط سازمان خواروبار و کشاورزی جهان (FAO) طی 5 سال گذشته متوسط عملکرد  د ر هکتار پسته در ایران 650 کیلوگرم بوده است. تولید کنندگان پسته به طو متوسط قیمت 1962 تومان  برای هر کیلوگرم محصول در بازار داخلی دریافت کرد ه اند. قیمتهای صادراتی پسته ایران به طور متوسط 5/3 دلار در کیلو گرم بوده است.

در آمریکا به عنوان عمده ترین رقیب ایران در بازار جهانی این محصول متوسط عملکرد د رهکتارپسته 3150 کیلوگرم و متوسط قیمت دریافتی تولید کنندگان 4/2 دلار در هکتارومتوسط قیمت صادراتی پسته 9/3 دلار در کیلوگرم بوده است.

نگاهی به هزینه های سرمایه گذاری اولیه نشان می دهد که مجموع هزینه سرمایه گذاری اولیه تا 6 سال و قبل از سن ثمر دهی درختان پسته د ر آمریکا 27397 دلار است د ر حالی که این رقم در ایران در حال حاضر حدود 9 میلیون تومان در هکتار است.

نگاهی مقایسه ای به آمار فوق نشان می دهد که اگر چه هزینه های سرمایه گذاری در تولید  پسته د ر آمریکا نزد یک 3 برابر ایران است ولی عملکرد د ر هکتار متوسط در آمریکا تقریبا 6 برابرایران است. علاوه بر اینکه تولید کنندگان پسته آمریکا به طور نسبی قیمت بالاتری ر ا د ریافت می کنند.

تحلیل اقتصادی انجام شده عضوعیات علمی موسسه تحقیقات پسته درمورد سود آوری تولید پسته در ایران نشان داد که تولید پسته در کوتاه مدت اقتصادی است در حالی که هرگونه سرمایه گذاری جدید د ر شرایط فعلی از توجیه لازم اقتصادی برخوردار نیست.


» مهندس مجتبی نعمتی
»» نظرات دیگران ( نظر)

 
پرورش و هزینه های تولید قارچ خوراکی(سه شنبه 86 آبان 15 ساعت 12:30 صبح )
قارچ گیاهی است بدون سبزینه و قادر است با شرایط گوناگون تطبیق یابد و می تواند گندروی یا (Saprophyte) یا انگل (parasite) یا همزی (symbiotes) باشد، یعنی با گیاهان سبزینه دار مشترکاً زندگی کند.قارچ ها مجموعه بسیار وسیعی را تشکیل می دهند و حدود 100000 گونه می باشند. بسیاری از قارچ های سمی و خوراکی از گروه superieurs champignon  یا قارچ های عالی هستند. قارچ های خوراکی سفید اکثراً از Agaricus compestries  هستند که مزه مطبوع دارند. قارچ های خوراکی رنگ های مختلفی دارند که رنگ سفید مطلوبیت بیشتری دارد. بعضی از قارچ ها خوراکی و یا سمی و دارویی و یا مخدر هستند که مواد مخدر LSD را از یک نوع قارچ تهیه می کنند.
قارچ های خوراکی از کلاهک (Caprophite) و پایه و میسیلیوم یا ریشه تشکیل شده است. در زیر کلاهک تیغه های به نام لاک وجود دارد که بر روی تیغه های آن بازید قرار دارد. بر روی بازید اسپورهای قارچ قرار دارد و اندام های تکثیر قارچ اسپورها و میسیلیوم ها هستند. اسپورهای رسیده معمولاً خاصیت تکثیر دارند. تکثیر قارچ ها از رطوبت میسیلیوم آسانتر است. در پرورش قارچ باید به محل پرورش و کود و مایع قارچ  و امکانات دیگر که عوامل پرورش توجه نمود. عوامل پرورش به شرح زیر است:
کاه+ کود+ مواد معدنی : کمپوست : تخمیر اولیه  :تخمیر ثانویه : پاستوریزاسیون : مخلوط کردن با بذر : پوشاندن با خاک : آب دادن : رشد میسیلیوم یا گل کردن و برداشت محصول : تخلیه کمپوست و ضدعفونی محیط
 
 
jahate dariafte edameie matlab dar morede matalebe zir lotfan email bezanid
 
 
 
 1. محل پرورش از نظر درجه حرارت و رطوبت و تهویه
 2. کود و آماده کردن آن
 3. تهیه بستر کشت قارچ
 4.ماشین آلات مورد نیاز
 5.هزینه های جاری سالیانه
 6.تولیدات طرح و ارزش آن
 


 
اطلاعات در موردگلها:(یکشنبه 86 آبان 13 ساعت 10:30 عصر )

 

لطفا برای دریافت اطلاعات از قبیل نیاز آبی ونوری،طریقه تکثیرو.... گلهای زیر ایمیل بزنید.

 

 

موز،فیکوس،سینگونیوم،بگونیا ببری،ختمی چنی گلسرخی،مارانتا،برگ انجیری،پوتوس ابلغ،پپرومیا،پتوس قلبی،سن سی ویرا،فیکوس بنجامین،کروتون،دیفن باخیا، داوودی،لیندا،دراسنا نقره ای، آگلونما،عبایی، پاپتیال،دراسنا، نخل مرداب،پاندانوس،کاج مطبق،شفلرا،زبرنیا،یوکا خنجری، گندمی،عشقه،فیلودندرون(برگ انجیری)،برگ بیدی،کردیلین، شاهپسند،نخل باد بزنی،تمر هندی،چهل چراغ،شمعدانی، شمشاد، کاکتوس،زبان مادر شوهر،اختر،ونیکا،توت فرنگی، خرزهره، مارچوبه،شیر سگ،زیتون،خرما،میخک هندی،کنگر

 

   


» مهندس مجتبی نعمتی
»» نظرات دیگران ( نظر)

 
بیماری های مهم قارچی سیب زمینی:(یکشنبه 86 آبان 13 ساعت 10:29 عصر )

سیب زمینی جزء محصولات فصل خنک محسوب می گردد، به طوری که در نواحی گرم، در پاییز، در مناطق معتدل در اواخر زمستان و در نواحی سرد، در بهار کشت می شود.

بهترین رشد سیب زمینی در مناطقی حاصل می شود که میانگین هوای گرمترین ماه فصل رشد، حدود 25 درجه سانتی گراد یا کمتر باشد.رشد غده ها در خاکهای گرمتر از 20 درجه سانتی گراد، کند ودر دمای 30 درجه سانتی گراد کاملا متوقف می شود. مناسب ترین دمای هوا 20 درجه سانتی گراد در روز و 14 درجه سانتی گراد در شب ذکر شده است. 

بیماری ریزوکتونیا- شانکر ساقه یا پوسته سیاه:

علائم بیماری:

این بیماری اغلب به جوانه ها یا شاخه های جوان، مخصوصا گیاهان جوان و کوچک در زیر خاک حمله می کند و باعث از بین بردن آنها می گردد.

روی ریشه وطوقه تولید شانکر می کند، شانکرهای قهوه ای رنگ از بالا شروع و به پایین می آید، همچنین روی ساقه جوان در خاک لکه های آجری رنگ فرو رفته و در گیاهان مسن ممکن است پیچیدگی برگها و زردی و پژمردگی انتهای ارغوانی بوته ها مشاهده گردد.

غده های هوایی در زاویه برگها بر اثر اختلال در امر انتقال نشاسته تولید شده که این غده ها اغلب ناصاف و بد شکل ( به مقدار کم یا زیاد) ولی خیلی کوچک هستند.این غده ها اغلب نزدیک سطح خاک تشکسل می شوند و چون در معرض نور قرار می گیرند به رنگ سبز در می آیند.

مهمترین و بارز ترین نشانه بیماری تشکیل تعداد زیادی اسکلروت قارچ به رنگ سیاه روی غده سیب زمینی است، که در اثر شستشو از بین نمی رود( که به نام شوره سیاه نیز معروف است)

از بین رفتن چشم های غده و ساقه جوان از دیگر علائم این بیماری می باشد و منبع آلودگی غده در خاک می باشد.

کنترل:

زمان مبارزه قبل از کاشت است و مبارزه بعد از کاشت و آلودگی بی فایده است.

1-آیش و تناوب دراز مدت با غلات مناسب

      غلاتی چون ذرت،سویا،یولاف،گندم،یونجه وشبدر میزبان خوب و مناسبی هستند

2-ضد عفونی غده و استفاده از غده های سالم

      استفاده از غده های سالم وضد عفونی خاک در کنترل گیاهچه موثر است ولی در مورد گیاهان بالغ چندان موثر نیست.همچنین کاشت غده های بذری دارای جوانه کوتاه وضخیم و با ریشه فعال مناسب است چرا که فرصت کمی جهت حمله قارچ به جوانه های حساس باقی می ماند.

تولید ارقام مقاوم و تاریخ کاشت مناسب از دیگر راههای کنترل این بیماری است .لازم است کشت، زود انجام گیرد تا جوانه رشد کرده وبافت محکم و ضخیم گردد وقارچ کمتر به آن حمله کند.

مبارزه بیولوژیکی (استفاده از کلش غلات و قارچ تریکودراما )نیز روشی برای مبارزه با این بیماری است.

بیماری لکه موجی: 

علائم بیماری:

-  لکه قهوه ای با هاله زرئ به شکل گرد،بیضی یا زاویه دار با دوایر متحدالمرکز روی برگ از مشخص ترین علائم این بیماری است.این لکه ها اغلب روی برگهای پیرومسن پایینی که زرد شده اند بوجود می آید.

-  تشکیل لکه های قهوه ای رنگ یا سیاه روی ساقه

-  خشک شدن قسمتی از برگچه یا کلیه برگچه های بوته

-  روی غده ها نیز لکه های قهوه ای رنگ دیده می شود. 

شرایط آلودگی:

گرما،رطوبت نسبتا بالا و کشت مداوم سیب زمینی شرایط بروز و رشد این بیماری را تشدید می کند. 

کنترل:

-  موثر ترین راه واستفاده از قارچ کشهای موثر مانند:مانکوزب،مانب،کوپراویت وداکونیل است.

-  تناوب و آیش دو ساله و سوزاندن بقایای گیاهی پس از برداشت.

-  کشت غده سالم و استفاده از ارقام مقاوم از دیگر روشهای کنترل این بیماری است.

بیماری پژمردگی فوزاریومی:

علائم بیماری:

-  زردی غالبا روی برگهای پایینی دیده می شود.

-  پژمردگی به علت انسداد آوندهای چوبی و عدم نقل و انتقال مواد غذایی، که البته این پژمردگی سریع اتفاق نمی افتد.

-  قهوه ای شدن آوندها در محل طوقه و در ناحیه غده.

-  پوسیدگی در ناحیه پوست طوقه همراه با رگه های نکروتیک در ناحیه مغز که گاهی پوسیدگی طوقه همراه با زردی، پیچیدگی و کپه ای شدن برگها و تشکیل غده های هوایی همراه است.

شرایط آلودگی:

هوای گرم و مرطوب بخصوص رطوبت زیاد، همچنین کشت تک محصولی ارقام حساس و آبیاری زیاد در بروز این بیماری اهمیت فراوان دارد.

مبارزه قبل از کشت:

- کاشت ارقام مقاوم و تناوب و آیش 3-2 سال با غلات

- استفاده از غده سا لم

- عدم آبیاری بیش از حد

- ضدعفونی غده با قارچکشهای مناسب

- انبار کردن غده ها پس از برداشت در حرارت 5-3 سانتی گراد ورطوبت نسبی پایین.


» مهندس مجتبی نعمتی
»» نظرات دیگران ( نظر)

 
بسترهای کشت، تکثیر و پرورش گیاهان زینتی(یکشنبه 86 آبان 13 ساعت 3:1 صبح )

بسترهای کشت، تکثیر و پرورش گیاهان زینتی
انواع محیط‌های کشت برای ریشه‌زایی
- ماسه؛
- پرلایت؛
- ورمیکولایت؛
- مخلوط ماسه و پرلایت.

ماسه
- محیط کشت معروف؛
- فاقد هر گونه عناصر؛
- ارزش آن به واسطه وجود تخلخل کافی، وجود اکسیژن و حفظ رطوبت.
اولین محیط کشت ماسه است که برای ریشه‌دار کردن گیاهان ارزشی خاص دارد، زیرا قلمه‌های جدا شده از پایه‌های مادری ذخیره غذایی به اندازه کافی دارند. اندازه ذرات ماسه و تخلخل بین این ذرات بسته به نوع قلمه‌ها متفاوت است پس بهتر است که برای قلمه‌های مختلف اندازه معینی از محیط کشت را استفاده کنیم.
پرلایت
- منشا آتشفشانی؛
- سفید رنگ؛
- فاقد هرگونه ذخیره غذایی؛
- ارزش آن به واسطه ذخیره آب تا 4 برابر وزن خود.
دومین محیط کشت که برای تکثیر قلمه‌ها استفاده می‌کنیم پرلایت است. و به دلیل خصوصیات ذکر شده، در ریشه‌دار شدن قلمه‌ها یا گیاهانی که در غیر محیط خاک پرورش می‌یابند بسیار مفید و مناسب است. اندازه ذرات پرلایت بین 4- 2/1 میلی‌متر است و بسته به نوع مصرف و نوع قلمه برای تکثیر از پرلایت‌های نرم و نسبتاً درشت استفاده می‌کنیم. معمولاً مخلوطی از پرلایت‌های خیلی نرم و نسبتاً درشت به نسبت مساوی ترکیب می‌کنیم و بعنوان یک بستر ریشه‌زایی از آن استفاده می‌شود.
ورمیکولایت
- ماده معدنی از نوع میکا؛
- حاوی سیلیکات منیزیم، آلومینیم و آهن است.
در حقیقت یک رس حرارت دیده است که می‌تواند مقدار زیادی آب را جذب کند. ورمیکولایت بدلیل قیمت نسبتاً بالایی که دارد مصرف چندانی ندارد. بعلاوه بعلت جذب آب حجمش زیاد می‌شود و نباید تحت فشار قرار گیرد، زیرا تخلخلش را از دست می‌دهد. فقط در موارد خاص برای سازگاری دادن یک گیاه حاصل از کشت بافت در محیط جدید از این ماده استفاده می‌شود. بنابر این برای تکثیر معمول و متداول گیاهان عمدتاً ماده مورد مصرف پرلایت یا ماسه است.
مخلوط ماسه و پرلایت
- به نسبت مساوی مخلوط می‌شوند؛
- در سطح کاربردی مصرف زیادی دارد.
چهارمین محیط کشت، مخلوط ماسه و پرلایت است. به نسبت مساوی یک حجمی از پرلایت و ماسه نرم (همان چیزی که در اصطلاح باغبانی ماسه بادی می‌گویند) را با هم مخلوط می‌کنند و قلمه‌ها را در آن قرار می‌دهند. بعد از ریشه‌دار شدن قلمه‌ها و اطمینان از حجم ریشه، قلمه‌ها به محل مناسب دیگر انتقال می‌یابند.
محیط‌های کشت قلمه‌ها فاقد هر گونه ذخیره غذایی بوده و بدلیل آنکه فوق‌العاده سبک هستند تخلخل زیادی دارند و نمی‌توانند مواد غذایی را به مدت زیادی در خود نگه دارند. بعد از ریشه‌دار شدن گیاهان چون نیاز به عناصر معدنی در گیاه خیلی بالا می‌رود، در یک خاک مناسب که ذخیره کافی این مواد را دارند کشت می‌شوند.
محیط‌های پرورشی گیاهان – کشت خاکی
- متداولترین محیط کشت شناخته شده خاک یا Soilاست. تعریف خاک و انتظاری که از خاک برای نگهداری طولانی یک گیاه می‌رود، بسته به نوع گیاه و نیاز خاص غذایی آن گیاه متفاوت است. گیاهان علفی و آپارتمانی نیاز به یک بافت بسیار سبک دارند، بافتی که تخلخل کافی دارد و آب را به اندازه مناسب در خود نگهداری می‌کند و ریشه‌ها در آن بخوبی تنفس می‌کنند.
- ترکیبی با نسبت مساوی از خاک برگ، ماسه بادی و خاک زارعی و دارای یک بافت خوب و مناسب برای پرورش گیاهان آپارتمانی اصطلاحاً خاک سبک نامیده می‌شود.
- خاک سنگین در باغبانی کاربرد خیلی زیادی ندارد، فقط گیاهانی که ساختمان ریشه‌ای بسیار قطور و قوی دارند مثل گل کاغذی و هم‌چنین شاه‌پسند درختی و درختچه ختمی چینی در خاک‌های سنگین بهتر رشد و نمو می‌کنند.
- غیر از خاک ترکیبات مصنوعی دیگر مثل پیت هم استفاده می‌شود. Peatخاکی است که از بقایای در حال تخمیر اندام‌های مختلف گیاهی بوجود آمده است. پیت‌های طبیعی حاصل تخمیر خزه‌ها هستند. دو خزه معروف بنام‌های Sphagnum و Hyponum در اروپای شمالی به وفور یافت می‌شوند و معادنی که از این خزه‌ها در اروپای شمالی بدست آمده تحت عنوان تورب یا پیت خالص به بازار عرضه می‌شوند. پیتPH بسیار پایینی دارد و برای گیاهان اسید پسند و آن‌هایی که نیاز به PH پایین دارند بسیار مناسب و ایده‌آل است.
هیدروپونیک – کشت بدون خاک گیاهان
- پرلایت؛
- ورمیکولایت؛
- پشم سنگ؛
- پوکه معدنی.
البته این مواد فاقد هر گونه ذخیره غذایی هستند و مواد غذایی بطور مصنوعی به این سیستم‌ها باید اضافه شوند. پرلایتی که مواد غذایی لازم به آن اضافه شده باشد بحث محیط کشت هیدروپونیک Hydroponic را به میان می‌آورد. معادن خاک پیت در چند ناحیه (عمدتاً در شمال ایران) شناسایی شده‌اند ولی این معادن دقیقاً حاصل تخمیر دو خزه معروف هاپونوم Hyponum و اسفاگنوم Sphagnum نیستند. پیت یا تورب ایران رنگ روشن‌تری دارد در حالیکه پیت اروپا دارای رنگ قهوه‌ای بسیار تیره است. PH پیت در معادن ایران خیلی زیاد و گاهی بیش از 7 می‌باشد (یعنی از حد خنثی کمی بالاتر است) ولی PH پیت‌های اروپایی حدود 5/4 است. هم‌چنین معادن کشف شده در ایران قابل توسعه در سطح وسیع نمی‌باشند.
رشد و نمو
مهم‌ترین عامل بعد از بستر رشد، عوامل موثر در رشد و نمو گیاه می‌باشند. ابتدا تفاوت بین رشد و نمو را یادآور می‌شویم (البته این تفاوت در فرهنگ نامه انگلیسی بیشتر نمایان است).
رشد یا Growthبزرگ شدن سلول‌ها و افزایش تعداد سلول‌ها را گویند. به عبارت دیگر منظور از رشد افزایش تعداد و حجم سلول‌هاست.
نمو یا Developmentبه مفهوم اختصاصی شدن و تمایز سلول‌هاست. ممکن است سلولی رشد زیادی داشته باشد ولی نمو نکرده باشد. هر وقت گیاه از مرحله‌ای وارد مرحله‌ی دیگر شود نمو یافته است. مثلاً گیاه گلخانه‌ای را در نظر بگیرید که چند سالی رشد رویشی داشته ولی تا زمانی که وارد فاز گل‌دهی نشده باشد نمو نداشته است. به معنای دیگر نمو پدیده‌ی تخصصی شدن سلول‌هاست.