سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و از او پرسیدند : خدا چگونه حساب مردم را مى‏رسد با بسیار بودن آنان ؟ فرمود : ] چنانکه روزى شان مى‏دهد با فراوان بودنشان . [ پرسیدند : چگونه حسابشان را مى‏رسد و او را نمى‏بینند ؟ فرمود : ] چنانکه روزى‏شان مى‏دهد و او را نمى‏بینند . [نهج البلاغه]

farmer

 
 
گاز کربنیک در گلخانه­ها(یکشنبه 86 آبان 13 ساعت 2:49 صبح )
گاز کربنیک در گلخانه­ها
کاربرد Co2 تقریباً معادل استفاده از مواد غذایی، کاربرد پیدا کرده است. در کشور ما که گیاهان از لحاظ نوری در وضعیت مناسبی قرار دارند می‌توان با بالا بردن مصرف Co2 راندمان محصول را نیز بالاتر برد.
وجود Co2برای انجام عمل فتوسنتز ضروری است. این واکنش شیمیایی منجر به تولید محصول سبز یا عملکرد گیاه می­شود . در این واکنشCo2 عامل بسیار مهمی تلقی می­شود.
فرمول فتوسنتز
6 CO2 + 6 H2O à C6H12O6 + 6 O2
گلخانه­های ایزوله و با شرایط استاندارد دارای Co2هستند. لذا گلخانه­هایی که ارتباط کمتری با فضای خارج دارند و یا گلخانه­هایی که تبادل گازی کمی دارند و در معرض رفت و آمد‌های مکرر و متوالی نیستند برای مصرفCo2 مناسب­تر هستند.
عوامل مؤثر در میزان مصرف Co2
1. فصل و موقعیت زمانی: در فصل‌های گرم و پر نور سال مقدار مصرف Co2 بیشتر است؛
2.نوع محصول: بسته به نوع محصول نیاز به Co2 نیز متفاوت است؛
سن گیاه: گیاهان مختلف در سنین مختلف نیازهای متفاوتی به Co23.دارند.


 
کاربرد هورمون‌های گیاهی(جمعه 86 آبان 11 ساعت 6:13 عصر )

کاربرد هورمون‌های گیاهی

هورمون
هورمون به موادی اطلاق می‌شود که به مقدار بسیار ناچیز در یک اندام معین از گیاه بوجود می‌آید و در اندام‌های دیگر استفاده می‌شود. با این تعریف شاید تصور شود که هورمون‌ها صرفاً جزء مواد کاملاً درون ساز گیاه هستند، اما همواره اینطور نیست زیرا هورمون‌ها هم در داخل اندام‌های گیاهی و هم به شکل سینتتیک و شیمیایی در خارج ساخته می‌شوند و روی گیاه القا می‌شوند. بنابراین علی رغم اینکه یک تفاوت ناچیز بین این دو نحوه ساخت هورمون موجود است بیشترین تفاوت مربوط به اصطلاح انگلیسی است.
در فارسی هم موادی که بصورت طبیعی در گیاه ساخته می‌شوند و هم موادی که به صورت مصنوعی از خارج به گیاه القا می‌شوند را تحت عنوان هورمون می‌شناسند، اما در اصطلاح انگلیسی موادی را که بصورت طبیعی (در داخل گیاه) ساخته می‌شوندPlant Hormone و موادی که بطور مصنوعی (در خارج از گیاه)‌ساخته می‌شوند را تحت عنوانPlant Growth Regulators یعنی تنظیم کننده‌های رشد گیاهی می‌شناسند. در تقسیم بندی‌های خیلی قدیمی‌تر هورمون‌ها بر حسب نوع قابلیت یا کاری که به عهده دارند، به پنج دسته تقسیم می‌شوند.
هورمون‌ها
1- اکسین‌ها Auxines
2- ژیبرلین‌ها Giberellines
3- سیتوکینین‌ها Cytokinines
4- بازدارنده‌های رشد Inhibitors
5- اتیلن Ethylene

اکسین‌ها Auxines

عوامل موثر بر عملکرد هورمون‌ها در روی گیاهان زینتی
غلظت Dosageهورمون مصرفی؛
سن فیزیولوژیکی گیاه

اکسین‌ها جزء اولین گروه هورمون‌های کشف شده هستند که وظایفی همچون تسریع در ریشه‌زایی گیاهان و ریزش گل‌های اضافی درختان میوه را بر عهده دارند. مهم‌ترین عاملی که روی عملکرد اکسین‌ها تأثیر گذار بوده مقدار مصرف اکسین و یا غلظت هورمون مصرفی است. گاهی اوقات یک اکسین معین عامل رشد و تقسیم سلولی است. اما اگر همین ماده را در غلظت Dosage خیلی زیاد بکار بریم، باعث مرگ و از بین رفتن گیاه می‌شود. بنابراین در مصرف هورمون‌ها مخصوصاً اکسین‌ها غلظت مصرف اهمیت زیادی دارد. عامل دیگری که در روی عملکرد و یا وظیفه خاص اکسین اثر گذار است سن فیزیولوژیکی گیاه مورد استفاده است. بسته به اینکه گیاهان در چه مقطع سنی قرار گرفته‌اند غلظت مصرفی اکسین و زمان القا آن به سن متغیر است و نتایج متفاوتی دارد. اما بطور کلی مهم‌ترین وظایفی را که برای اکسین‌ها می‌شناسیم عبارتند از :
تسریع در ریشه زایی گیاهان سخت ریشه‌زا 3000 ppm - 8000 ppm- مخصوصاً در سطوح بزرگ و واحدهای تولیدی بزرگ که سرعت ریشه‌دار شدن گیاه و زمان آن اهمیت دارد، مصرف و کاربرد اکسین‌ها دارای جایگاه ویژه‌ای است؛
عامل تُنُک کننده در محصولات سال‌آور- به این طریق باعث ریزش گل‌های اضافی درختان می‌شود. مثلاً در درخت سیب حالت سال‌آوری وجود دارد. بدین صورت که در بعضی از سال‌ها میوه زیاد تولید می‌کند و در سال دیگر محصول بسیار ناچیزی دارد. کاربرد اکسین‌ها باعث می‌شود که در سال‌های پر محصول تعداد گل‌های قابل تبدیل به میوه کم شود و در نتیجه عملکرد گیاه در سال‌های مختلف به شکل متعادلی نگه داشته شود.


ژیبرلین‌ها Giberellines

مهم‌ترین کاربرد ژیبرلین‌ها GA
جایگزینی سرما در غده‌ها؛
جایگزینی سرما در بذر
دسته نسبتاً بزرگ از هورمون‌های گیاهی ژیبرلین‌ها هستند که در سال‌های حدود 1940 شناخته شدند. کاربرد ژیبرلین‌ها در باغبانی به درشت کردن حبه‌های انگور، وادار کردن غده یا پیاز برای گل‌دهی و جایگزینی سرما در بعضی از بذرهای گیاهان است. بهترین و پرمصرف‌ترین جای مصرف GA در ژیبرلین‌ها در Flowery culture است که غده‌ها و پیاز‌ها را به کمک سرما وادار به گل‌دهی می‌کنیم، بنابراین ژیبرلین‌ها جایگزین سرما می‌شوند. با تیمار ژیبرلین دوره 3 تا 5 ماهه را که پیازها لازم دارند تا وارد مرحله گل‌دهی شوند را بسیار کوتاه‌تر می‌کنند.
وظیفه دیگر ژیبرلین‌ها جایگزینی سرما در بعضی از بذرها می‌باشد. بعضی از بذرهای گیاهان زینتی نظیرانواع نسترن‌ها نیازمند طی یک دوره سرما قبل از جوانه‌زنی هستند، لذا وقتی این بذرها را با GA که مخفف ژیبرلین اسید است تیمار کنیم آن را جایگزین یک دوره سرما کرده‌ایم. لازم به ذکر است که تعداد ایزومرهای ژیبرلین خیلی زیاد است از GA1- GA47 شناخته شده‌اند، و در کارخانجات مواد شیمیایی تولید می شوند اما GA3 کاربرد بیشتری دارد. مشخص کردن نوع هورمون و مقدار آن کار بسیار دقیق و ظریفی است که در آزمایشگاه‌های تخصصی با استفاده از دستگاه HPLC صورت می‌گیرد.


سیتوکینین‌ها Cytokinines

سیتوکنین‌ها دسته‌ای از هورمون‌ها هستند که وظایف خاص و بسیار تخصصی بر عهده دارند. سیتوکنین‌ها وظایفی همچون کمک به تقسیم سلولی و جلوگیری از پیر شدن گل‌های شاخه بریده را بر عهده دارند که کمیاب و گران قیمت بوده و دز مصرفی آن‌ها کم است. نقش دیگر سیتوکنین‌ها جلوگیری از پیر شدن گل‌های شاخه بریده Cut flowers است. سیتوکنین‌ها در محلول پاشی‌های آبی و شیمیایی روی شاخه‌های بریده شده که برای مدت طولانی نگهداری می‌شوند، کاربرد بسیار خوبی دارند. انواع سیتوکنین‌ها عبارتست از بنزیل آمینوپورین، زآتین و کینیتین.
بازدارنده‌های رشد Inhibitors
دسته چهارم از هورمون‌های گیاهی بازدارندگان رشد هستند که نقش متضاد بقیه هورمون‌ها را دارند.نقش سه دسته اول اکسین‌ها، ژیبرلین‌ها و سیتوکینین‌ها در تشویق گیاه به رشد و نمو است ولی ایندسته نقش جلوگیری کننده در رشد را دارند. در گیاه بنت قنسول Euphorbia Pulcherrimaصورت می‌توان از بازدارنده‌ای مثل B9 استفاده کرد. گیاهان زینتی کاربرد خوب و بسیار اقتصادی دارند واستفاده از این بازدارنده‌ها باعث می‌شود گیاهان کوتاه اما کامل از نظر ساختمان رشدی داشته باشیم. یک پا کوتاهی دسته‌ای دیگر از مواد بازدارنده که در گیاهان زینتی استفاده می‌شوند آلار SADH است، گر چه در بعضی از مجامع جهانی منع شده است اما چون مورد استفاده آن برای گیاهان زینتی است و مصرف خوراکی ندارد همچنان قابل استفاده است. بهترین مورد استفاده از آلار یا SADH در طولانی کردن خوشه‌های گل گیاه کاغذی است.


اتیلن Ethylene

بر خلاف چهار دسته دیگر (که ابتدا خاصیت هورمونی آن‌ها شناخته شده)، اتیلن ابتدا به عنوان گازی فرار شناخته شد بعد بعنوان هورمون شناسایی شد. اتیلن را در گیاهان زینتی عمدتاً بعنوان هورمون پیری می‌شناسیم، هر وقت که بخواهیم گیاهان را به سمت بلوغ و پیری ببریم کاربرد اتیلن توصیه می‌شود. اتیلن گازی فرار است که در گیاهان زینتی به هورمون پیری شهرت داشته و باعث رسیده شدن میوه‌هایی هم‌چون موز و گوجه‌فرنگی می‌شود. مصرف اتیلن بر روی سبز زدایی یا رسیدن میوه‌جات مفید است. اما در گیاهان زینتی بدلیل تشویق به طرف پیری و بلوغ خیلی مفید نیست. اتیلن بر روی گیاهان خانواده Coleus blumei خصوصاً گیاه آیکما Aechema خیلی مؤثر بوده و باعث رشد و انگیزه گل دهی در گیاه می‌شود. برای جلوگیری از فعالیت اتیلن و جوان ماندن گیاه از مواد شیمیایی و ترکیبات نقره مثل نیترات نقره و تیو سولفات نقره 8-Hydroxy puinoline استفاده می‌کنند. هم‌چنین ماده‌ی شیمیایی دیگر به نام متیل سیکلو پروپان Methyle Cyclo Propane (1-MCP) را بصورت قر‌ص‌هایی در ظرف‌های بسته‌بندی گیاه قرار می‌دهند تا گل مدتی شاداب باقی بماند.



 

توجه به نیروی انسانی وتلاش جهت برنامه ریزی مناسب برای اشتغال جوانان تحصیل کرده در بخش کشاورزی به عنوان مهمترین عامل رشد و توسعه، در شرایط فعلی از ضرورتهای اجتناب پذیر است.

توسعه نیروی انسانی و افزایش سطوح اشتغال به عنوان یکی از مهمترین شاخصهای تععین کننده رشد و توسعه اقتصادی به شمار می آید.

بانک کشاورزی برای تحقق بخشیدن به اهداف اقتصادی دولت و توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی به عنوان سازمانی که سالهای متمادی بخش قابل توجهی از اعتبارات مورد نیاز واحد های تولیدی و خدماتی و فعالان آن بخش را تامین میکند، اولویت خاصی برای جوانان و فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی و کارآفرینان در نظر گرفته است.

 

شرایط استفاده کنندگان از تحصیلات:

 

تمام افراد فاقد کار که حداقل داری مدرک لیسانس در رشته های کشاورزی ، منابع طبیعی و دامپزشکی از دانشگاههای معتبر داخل و یا خارج از کشور هستند می توانند از تسهیلات مذکور استفاده کنند.

دریافت تسهیلات مختص فارغ التحصیلانی است که بیشتر از 10 سال از زمان فارغ التحصیل شدن آنان ( با در نظر گرفتن مدت خدمت سربازی ) نگذشته باشد.

اگر اشخاص در قالب تشکلهای گروهی بخواهند از تسهیلات استفاده کنند، حداقل 50% سهامداران شرکت باید از فارغ التحصیلان واجد شرایط باشند و در سازمانهای دولتی و غیر دولتی شاغل نباشند.

حداکثر تسهیلات قابل پرداخت به هر شخص حقیقی 300 میلیون ریال و همچنین برای هر فرد واجد و شرایط عضویت در شرکت نیز 300 میلیون ریال تعیین می شود.

بانک حداکثر 90% کل سرمایه گذاری ثابت یک طرح را به صورت تسهیلات پرداخت می کند( سقف 300 میلیون ریال) و 10% سرمایه گذاری ثابت را متقاضی شخص تامین می کند.

پرداخت تسهسلات سرمایه در گردش پیش بینی شده در طرح، بعد از رسیدن طرح به مرحله بهره برداری متناسب با امکان باز پرداخت از محل تولیدات طرح بلا مانع است.

متقاضیلن باید زمین مورد نیاز برای اجرای طرح را داشته باشند و می توانند تمام یا بخشی از 10% سهم الشرکه خود را در سرمایه گذاری ثابت، صرف خرید زمین کنند.

اگر هزینه خرید زمین بیش از 10% سهم الشرکه متقاضی باشد و زمین مورد نظر دارای سند مالکیت ثبتی باشد بانک حداکثر 20% از سقف تسهیلات موصوف را برای خرید زمین اختصاص می دهد(در هر حال باید هزینه تامین زمین با توجه به درامد حاصل از سرمایه گذاری توجیه مالی لازم را داشته باشد) متقاضی می تواند با ارائه اجاره نامه رسمی نسبت به اجاره محل اجرای طرح اقدام کند، مشروط بر آنکه مدت اجاره از طول دوران باز پرداخت تسهیلات بیشتر باشد.در این صورت استفاده کنندگان از این تسهیلات می توانند سهم الشرکه خود را به تدریج و با توجه به اقساط دریافتی از بانک در طرح هزینه کنند و ضرورتی به انجام 50% سهم سرمایه گذاری شخص در طرح قبل از عقد قرار داد نخواهد بود.

پس از رسیدن طرح به مرحله بهره برداری با توجه به درامد و باز دهی طرح بازپرداخت مطابق مقررات مربوط به منابع داخلی بانک تعیین می گردد.

متقاضیلن می توانند با مراجعه به نزدیک ترین شعبه بانک در محل اجرای طرح خود، مدارک مورد نیاز شامل: گواهی پایان تسهیلات، گواهی پایان خدمت سربازی( برای آقایان)، مجوزانجام کار( در صورت نیاز)،پیش طرح(طرح توجیهی)و سند محل اجرای طرح یا اجاره نامه رسمی، تقاضای خود را ارائه دهند و بانک نیز نسبت به بررسی طرح مورد نظر خارج از نوبت اقدام کند.

چنانچه هزینه طرحهای پیشنهادی از منابع در نظر گرفته در این طرح بیشتر باشد،متقاضیان می توانند از طریق سایر ردیفهای اعتباری بانک، در خواست خود را مطرح نمایند.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره 88287070-021 مرکز ارتباط سبز تماس حاصل فرمائید.

 

سایت مربوطه :     www.agri-bank.ir


» مهندس مجتبی نعمتی
»» نظرات دیگران ( نظر)

 

دلیل ضرورت استفاده از کلسیم در میوه های هلو و شلیل و میوه های مشابه:

 

برگپاشی کلسیم نقش مهمی در پایداری دیواره های سلولی و غشاهای سلولی دارد.برای چسبیدن سلولهای میوه به یکدیگر، کلسیم مسئولیت نگهداری یا حفظ سفتی میوه را داراست.

فقدان کلسیم یا حذف آن سبب ضعیف شدن دیواره های سلولی شده و میوه نرم می گردد. علاوه بر این ،میوه های نرم بیشتر در معرض فاسد شدن قارچی می باشند زیرا دیواره های ضعیف سلولی هجوم قارچها را تسهیل می کند.

این یک دلیل مهم برای ضرورت استفاده از کلسیم می باشد که اثرات مهمی بر روی مسائل و بیماری های مختلف دارد و در دوره انبار داری هلووشلیل ومیوه های مشابه رخ می دهد.


» مهندس مجتبی نعمتی
»» نظرات دیگران ( نظر)

 
تاریخچه کشت پسته(یکشنبه 86 مهر 22 ساعت 9:11 عصر )

تاریخچه کشت پسته

 

قدیمی ترین اثری که از پسته در جهان به دست آمده ، قطعه چوب نیم سوخته ای است مربوط به عصر حجر که در حدود هزار سال پیش در اطراف شهرستان فسا (استان فارس) پیدا شده و هم اکنون در موزه پارس نگهداری میشود.

هرودوت مورخ مشهور یونانی نیز در نوشته های خود اشاراتی به کشت پسته ایران کرده است . بنابراین درخت پسته در ایران سابقه تاریخی دارد و گمان می رود که این محصول از چهار هزار سال پیش در ایران کشت میشده است.

ایرانیان از دورترین ایام تاریخ خواص خون ساز و حیات بخش و هوش افزای محصول پسته را به فراست دریافته اند. فی المثل به روایت منابع باستانی ضحاک مغلوب ایرانیان پارسهای پیروزمند را «پسته خوار» خطاب کرده است و پارتها مردانی وصف شده اند که از کودکی پسته را به عنوان خوراکی نیرو بخش، مقوی و کم حجم همواره به همراه داشته اند به روایت حکیم طوس فردوسی پادشاه ساسانی در واپسین ایام عهد باستان فرمان می دهد پسته را همچون خوراکی حیاتی و انرژی بخش در دژهای خراسان انبار کنند تا بتوانند در مقابل هجوم دشمن مقاومت کند در حمله تاتاران نیز دژنشینان ایرانی در قلعه معروف کالیون خراسان مدت طولانی در محاصره مغولان مقاومت میکنند در حالیکه خوراک انها تنها پسته و گوشت خشک بوده است.

کلمه لاتین Pistacia از اسم ان در زبان فارسی Piste or Peste مشتق شده است. روانشاد دکتر فانلری لفظ فارسی پسته را از مردم نواحی شمال خراسان دانسته و کلمه پسته یک واژه ایرانی بسیار کهن است که از گویش مردمان مستقر در محدوده پسته خیز ایالات خراسان در جنوب جیحون منشا گرفته است.

محمد بن جریر طبری (قرن سوم ه. ق) مبدا پیدایش پسته را همزمان با استقرار حضرت آدم (ع) در کره زمین دانسته و نوشته است گویند میوه هایی که خداوند عز و جل هنگام حبوط به آدم داد سی جور بوده: ده میوه پوستدار، ده میوه بی پوست که میوه های پوست دار عبارتند از گردو ،بادام ، پسته ، فندق و......

مسعودی جهانگرد و مورخ مسلمان نیز در سال 322 (ه.ق) در مروج الذهب و معادن الجواهر پسته را ره آورد حضرت آدم از بهشت دانسته و نوشته است چون آدم از بهشت برون شد مشتی گندم و سی شاخه از درختان بهشت همراه داشت که از ان جمله ده میوه پوستدار بود (فندق،پسته، بادام و ...)

در تورات نیز از پسته سخن به میان آمده و گفته شده است که یعقوب علیه السلام هنگام اعزام فرزندانش به دربار حکمران مصر(یوسف ع) توصیه می کند که از محصولات سرزمین خود یعنی فلسطین به عنوان ارمغان برایش ببرند در زمره این تحف از جمله عسل، کتیرا و پسته اشاره شده است. جنگلهای وحشی و خودروی پسته ایران در منطقه شمال شرقی ایران، ناحیه سرخس و مناطق جنوبی آن تا زود اباد تربت جام پیشینه ای باستانی دارند، تصور میشود درخت پسته حدود 4ـ3 هزار سال قبل در ایران اهلی شده و مورد کشت و کار قرار گرفته است و پس از ایران به سایر نقاط جهان بخصوص کشورهای اطراف دریای مدیترانه منتقل گردیده است.

در بین نظراتی که در مورد منشا درختان پسته مطرح گردیده ، علاوه بر ایران، از افغانستان و ترکستان نیز یاد شده است. اگرچه سرزمینهای کنونی ایران، افغانستان و ترکستان واحدهای جغرافیایی با مرزهای سیاسی جداگانه میباشند و خراسان امروز، سرزمینهای افغانستان و ترکستان را در کنار خود دارد اما بر اساس تعاریفی که از ایالات پهناور خراسان قدیم در دست است سرزمینهای مزبور که تصادفا منشا درختان پسته معرفی شده اند در قلمرو جغرافیایی سیاسی این ایالات قرار داشته اند.

طبق مدارک تاریخی از قدیمی ترین نقاط پسته خیز ایران می توان به مناطق سرخس، گرگان، قم و فردوس اشاره کرد همچنین طبق مدارک موجود از 1500 سال پیش در قزوین، سمنان ، جیرفت و دامغان نیز کشت این محصول رواج داشت. در حالی که قدمت مناطق رفسنجان، کرمان، سیرجان، یزد، اصفهان و زرند بین 100 تا 250 سال بوده و سابقه شهربابک، زاهدان، سراوان، درگز، ورامین، آباده و داراب در کشت پسته کمتر از 100 سال بوده است.

در حال حاضر استان کرمان و منطقه رفسنجان به عنوان مهمترین منطقه پسته کاری ایران و جهان محسوب میشود. در حال حاضر بیش از 350 هزار هکتار باغات پسته بارور و غیر بارور در کشور وجود دارد که حدود 280 هزار هکتار از ان استان کرمان میباشد.

(برای دریافت ادامه مطلب ایمیل بزنید)

 


» مهندس مجتبی نعمتی
»» نظرات دیگران ( نظر)