سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بهترینِ هر چیزی، نوِ آن است ؛ امّا بهترینِ برادران، قدیمی ترینشان است . [امام علی علیه السلام]

farmer

 
 
کاسنی(شنبه 87 تیر 29 ساعت 11:0 صبح )

دید کلی

این گیاه از خانواده کلاپرکها (Compositeae) می‌باشد. دو گونه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد یکی سیکوریوم اندیووم یا کاسنی فری و دیگری سیکوریوم انتیموس یا کاسنی وحشی. این دو نوع کاسنی از نظر رنگ و طرز مصرف متفاوت بوده ولی هر دو گیاهی دو ساله هستند که در سال اول تولید برگ یا ریشه ضخیم نموده و در سال دوم گل کرده و بذر می‌دهند. اگر بذر انواع کانی زود کاشته شود در همان سال اول بذر خواهند داد و برگ و ریشه آنها برای مصرف به عنوان سبزی قابل استفاده نخواهد بود




تصویر

مشخصات گیاهشناسی کاسنی

کاسنی فری دارای برگهای تقریبا گرد با بریدگیهای زیاد در کناره‌های برگ می‌باشد و این برگها پیچیده و مجعد است به همین دلیل ما آن را کاسنی فری نامیده‌ایم. ریشه کاسنی فری باریک است. در کاسنی تلخ یا وحشی برگها کشیده هستند یعنی عرض برگ نسبت به طول آن خیلی کمتر است رنگ برگ تیره و کناره آن کامل می‌باشد یعنی فاقد بریدگی است. ریسه کاسنی تلخ مانند ریشه هویج ضخیم و طول آن به 25 تا 30 سانتیمتر می‌رسد و این ریشه است که در پاره‌ای از ممالک پس از خشک کردن و بو دادن به جای قهوه مصرف می‌شود.

اصل و قدمت گیاه 

سطح انتشار این گیاه بسیار وسیع است و در اروپا و آفریقا از مراکش تا شمال اروپا و در آسیا از بلوچستان تا سیبری می‌روید.

آب و هوای مطلوب کاسنی

کاسنی محصول آب و هوای خنک و فصل نسبتا سرد است و گرمای شدید نواحی گرمسیر باعث زود بذر دادن آن می‌شود.




تصویر

خاک و کود مطلوب کاسنی

بهترین و مناسب‌ترین زمین برای این گیاه خاکهای لیمونی سبک که دارای مقدار زیادی مواد آلی است می‌باشد. در خاکهای هوموسی نیز محصول فراوان حاصل می‌شود. در زمینهای هوموسی که معمولا فسفر و پتاس ضعیف هستند کافی است که فسفر و پتاس به خاک اضافه شود و زمینهایی که فاقد هوموس و مواد آلی هستند ازت و فسفر به خاک اضافه می‌کنند.

ازدیاد کاسنی

کاسنی را بوسیله بذر ازدیاد می‌کنند و بذر را می‌توان در خزانه و یا در محل اصلی کاشت. اگر بذر را در خزانه بکارند پس از آنکه نهال دارای چهار برگ شد آن را به محل اصلی منتقل می‌کنند. هر گاه بذر را در محل اصلی بکارند پس از سبز شدن باید بوته‌ها را تنک کرد تا فاصله بین بوته‌ها روی خط 15 تا 20 سانتیمتر باشد.

سفید کردن کاسنی

کاسنی از دسته سبزیهایی است که قبل از مصرف باید سفید کرد. در اثر این عمل تلخی آن به مقدار زیادی کاسته می‌شود. طرز سفید کردن کاسنی نسبت به انواع مختلف متفاوت است. کاسنی فری را دو تا سه هفته قبل از برداشت محصول در مزرعه سفید می‌کنند. یعنی اگر هوا نسبتا گرم باشد دو هفته کافی است و اگر اواخر پاییز یا اوایل زمستان بخواهند این عمل را انجام دهند سه تا چهار هفته وقت لازم است.


برای سفید کردن کاسنی فری از انواع وسایل مانند جعبه ، گلدان ، کاغذ و غیره برای جلوگیری از رسیدن نور به برگهای داخلی کاسنی استفاده می‌کنند. ولی ساده‌ترین طریق که همیشه بیشتر از سایر طرق معمول است جمع کردن برگها و بستن نوک آنها باهم است. بدین طریق برگهای خارجی مانع رسیدن نور خورشید به داخل بوته می‌شوند. برای سفید کردن کاسنی باید هوا خشک باشد و اگر هوا مرطوب باشد باید وضعیت برگهای وسط بوته را بررسی کرد زیرا رطوبت باعث پوسیدن آنها می‌شود.


» مهندس مجتبی نعمتی
»» نظرات دیگران ( نظر)

 
بلاست برنج Blast(سه شنبه 87 خرداد 28 ساعت 10:58 عصر )

علا ئم بیماری : 

 قارچ روی برگها،گره وقسمتهای مختلف خوشه ودانه وبندرت گاهی روی غلاف برگ ایجاد لکه می کند. لکه های روی  برگ بیضوی ودر دو انتها کم بیش نوکدار ( دوکی شکل ) هستند . مرکز لکه ها معمولاخاکستری یا سفید بوده وحاشیه آنها قهوهای یاقهوهای قرمز می باشد .لکه ها معمولا از کوچکی شروع شده ، بتدریج آب سوخته ،سفید رنگ وخاکستری یا به صورت نقاط آبی رنگ می شود .لکه ها در رقم حساس ودر شرایط مرطوب به سرعت بزرگ شده وبرای مدتی خاکستری باقی می مانند ،روی رقم خیلی مقاوم لکه ها قهوه ای و سرسوزنی است .

درروی برگهای رقم حساس ،ممکن است لکه های زیادی به وجود آمده ودر اثر توسعه آنها سبب پژمردگی و مرگ آن گرددویا نشاها یا بوته ها در موقع پنجه زدن در مزرعه کاملا خشک شوند .در حالی که روی ارقام مقاوم ،گاهی لکه های سرسوزنی تشکیل میشود .گره ها آلوده شده وقسمت انتهایی بوته می خشکد .نقاط مختلف خوشه احتمال آلودگی داشته و سبب پوسیدگی گردن و یا تمام جاهای منشعب از آن می گردد. در صورت پیشرفت بیماری دانه ها پوک و سنبله به رنگ سفیدمایل به خاکستری در می آید. علائم اولیه  بیماری بلاست بستگی به شرایط اقلیمی دارد . در نواحی معتدل که دوران باران های ریز یا بارندگی خفیف طولانی می باشد ،بلا ست برگ در مرحله  پنجه زدن شدید بوده واغلب ، تمام بوته ها می میرند .در نواحی گرمسیری روی گیا هچه ها لکه هایی ایجاد می شود که بعد از نشاکاری به ندرت آلودگی شدید است ولی اگر محیط مناسب شود بلاست گردن رخ می دهد.در عراق جایی که هوا گرم و خشک باشد بلاست گره در محل بالای سطح آب ایجاد می شود .

تا ثیر مواد غذایی روی بیماری :

ازت : اثرازت روی بیماری با شرایط خاک ، اقلیم وهمچنین روش کاربرد کود ازته متفاوت است . شدت بیماری وقتی که کود ازته زود اثر ،مانند سولفات دوآمونیوم در یک مرحله به مقدار زیاد بکار رود زیاد می شود ووقتی که کاربرد در چند مرحله باشد ، بیماری تخفیف می یابد .کود سرک وکاربرد کود سبز اغلب سبب تشدید بیماری میشود .

فسفر:  اثر کودهای فسفره روی بیماری بلاست معمولا زیاد نیست .آزمایشهایی در ژاپن نشان داده که ازت به میزان زیاد مصرف شده کاربرده کودهای فسفره زیاد نیز بیماری را تشدید می نما ید .در حالی که مقدار فسفر کم باشد و رشد گیاه را تقلیل دهد یا مانع رشد آن شود ،تکمیل فسفات ،بیماری را کاهش می دهد ولی کاربرد بیشتر از حد آن سبب تشد ید بیماری میشود .

پتاسیم : آزمایشات اولیه در ژاپن نشان داده که مصرف پتاس آلودگی را تخفیف می دهد ولی بعدا معلوم شد که مصرف زیاد آن در صورتیکه بوته ها مقدار زیادی ازت کسب کرده باشند ، سبب شدت بیماری میشود . در بررسیهای خود معلوم نمود که درخاک کم پتاس مقدارزیاد پتاس بیماری را برای مدتی شد ت داده ولی بعدا آن را کاهش میدهد.در خاکی که از لحاظ پتاس غنی باشد ،بیماری همیشه با افزایش پتاس که مقدار زیادی ازت هم به آن اضافه شده ، شد ید می شود .علت این امر را مشا هده نموده اند که جوانه زدن اسپرها و ایجاد دیسک چسبنده  در قطره شبنم روی گیاهی که مقدار زیادی پتاس دریافت کرده ،تحریک شده است .

سیلیس: بوته های برنجی که سلولها ی اپید رمی آنها ، حاوی مقدار زیادی ترکیبات سیلیسی بوده وسیلیکاته شده اند ، از بیماری بلاست کمتر خسارت می بینند وبا افزایش سیلیس بوته برنج مقاوم میشود . نشان داده اند که تراکم واستقرار سیلیسدر سلولها درمراحل اولیه نفوذ قارچ به اپیدرم میتواند به صورت یک عمل فیزیکی نقش سدی را ایفا می کند ولی بعد از آلودگی ونفوذ قارچ ، اپید رم سیلیکاته شده و لایه سیلیسی  نمی تواند ما نع رشد بیشتر قارچ شود .

مبارزه زراعی : علاوه برکاشت ارقام مقا وم در برابر بیماری  بلا ست برنج ،با کاربرد عملیات زراعی مناسب این بیماری قابل کنترل است .موقع کاشت تاثیر مهمی در تو سعه بلاست دارد. در کاشت زود در ژاپن بیماری کمتر مشاهده می شود .در این موقع کاشت، درجه حرارت برای جوانه زدن اسپر کم است .آزمایشاتی که در ایستگاه تحقیقات برنج آمل صورت گرفت،نشان داد که بیماری در کاشت های دیر هنگام ،شدت بیشتری دارد .گیا هچه هاییکه از خزانه های خشک    به دست می آیند به بلاست حساس اند .زیرا در سلو لهای اپید رمی این نوع گیا هچه ها مقدار سیلیکون کمتر است .

روشهای شیمیا یی مبا رزه :

1- ضد عفونی بذ ر:

در صورتی که بذر را مد ت 24 ساعت در محلول 2/0 درصد کالیما ت ،    خیس کنیم ، از آلودگی کاسته می شود .ضد عفونی بذ ر با بنو میل به نسبت 3 گرم برای هر کیلو بذر امکان پذ یر میبا شد . 1979ضد عفونی بذر را با مخلوط بنو میل 20/0وتیرام20/0  به مقدار 5در هزار مفید دانست .

2- ضد عفونی ریشه گیا هچه ها: ضدعفونی ریشه گیاهچه ها در محلول 5/1درهزار ماده مو ثر سم تری سیکلا زل به مدت 20 دقیقه در کنترل بیماری مو ثر خواهد بود .

3-سمپا شی بوته ها :متکاتف 1906 پا شیدن محلول بردو را قبل از بیرون آمدن خو شه ها کا ملا مو ثر میداند . سمپاشی بوته ها با سم کا سومین 2/0به میزان 1 لیتر در هکتار در دو مر تبه (یکی در مو قع ظهور خو شه هاو دیگری 7 روز بعد از آن)بر علیه بیماری بلاست مو ثر بوده است . قارچکش هینو زان از نظر مبارزه با بلاست برگ و خو شه در درجه اول اهمیت است و قا رچکشها یی نظیر بنو میل ،برستان وتو پسین ام نیز با نتا یج مطلو ب به ترتیب بعد از هینوزان قرار دارند .سمپاشی بو ته ها با قا رچکشهای تری سیکلا ژل ، هینوزان و بنو میل در مر حله خو شه دهی (که بلاست خو شه ، مر حله هم بیماری است ) از سایر قار چکشها مو ثر تر است .میزان سم مصر فی 1 کیلو گرم سم خالص در هکتار می باشد .

 

                                                                                                   


» مهندس مجتبی نعمتی
»» نظرات دیگران ( نظر)

 
عنوان صحیح مطلب قبل(سه شنبه 86 شهریور 13 ساعت 10:23 صبح )

عنوان مطلبِ بررسی تغییرات اراضی احیاء شده ی مناطق کویری ناشی از بهره برداری بهینه 

به صورت زیر صحیح است: 

بررسی تغییرات اراضی احیاء شده ی مناطق کویری ناشی از بهره برداری بهینه از سیلاب به کمک داده های سنجش از دور و GIS


» مهندس ابولقاسم دادرسی
»» نظرات دیگران ( نظر)

 

چکیده

بخش عظیمی از کشور ایران، از کمبود آب شدیدا رنج برده و کمبود آب حدیث همیشگی این دیار بوده است. رودخانه کالشور سبزوار که بزرگترین و مهمترین رودخانه حوضه آبریز ایران مرکزی به شمار می آید، یکی از مهمترین منابع آب موجود در منطقه مورد بررسیِ این تحقیق است، که متاسفانه بدون استفاده بهینه به راحتی از دسترس خارج و در ادامه از طریق دشت خارتوران وارد دشت کویر می گردد. شناسایی مناطق از روی تصاویر ماهواره و ایجاد بانکهای اطلاعاتی مورد نیاز در GIS، سرعت دسترسی مجدد به اطلاعات را افزایش داده و پایش اراضی بیابانی احیاء شده را به سرعت امکان‌پذیر می‌سازد. در این بررسی با انگیزه دستیابی به روشی برای شناسایی و تحلیل سریع و کم هزینه سطح اراضی بیابانزدایی شده، قدیمی ترین و جدیدترین داده‌های رقومی ماهواره لندست تی ام در محدوده منطقه مورد پژوهش انتخاب و پس از انجام اصلاحات مورد نیاز و دست یابی به بهترین ترکیب سه باندی، مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج این بررسی نشان داد که ترکیب سه باندی RGB731 بهترین تصویر رنگی مورد استفاده در مرحله طبقه بندی به شمار آمده و کاربرد توام داده‌های سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی می تواند منجر به شناسایی و تفکیک مناطقِ احیاء شده گردد.

کلمات کلیدی: بهره برداری بهینه، GIS & RS، منابع آب، سیلاب، سبزوار.

 


» مهندس ابولقاسم دادرسی
»» نظرات دیگران ( نظر)

 

مطالعات فرسایش خاک، یکی از مطالعات پایه در مباحثِ حفاظت خاک و آبخیزداری به شمار آمده که انجام آن به روش معمول بسیار وقت گیر و پر هزینه است. کاربرد سیستم های اطلاعات جغرافیایی و به کارگیری داده های سنجش از دور، دو روش مناسب  و مفید در جمع آوری اطلاعات و تصمیم گیری سریعتر، دقیقتر و با صرفه تر محسوب می شوند.

     هدف از انجام این پژوهش، بررسی امکان بکارگیری فن آوری GIS و سنجش از دور در شناسایی و مشخص کردن شدت فرسایش خاک در حوزه های آبخیز کشور می باشد. برای این منظور، نقشه واحدهای کاری با مبنا قرار گرفتن نقشه های  1:250000 تیپ واحدهای اراضی، شیب و حساسیت سنگ به فرسایش درحوزه آبخیز کلاته سادات واقع در 36 کیلومتری شمال غرب شهر سبزوار تهیه و رقومی گردید. با انجام عملیات صحرایی، روش دفتر مدیریت اراضی امریکا برای هر واحد کاری مورد استفاده قرار گرفت و نقشه نهایی تحت عنوان نقشه ی سیمای فرسایش حاصل از بررسی میدانی تهیه و رقومی شد. با توجه به اطلاعات جمع آوری شده در هر واحد کاری، ناشی از چندین نوبت کار  صحرایی و با استفاده از عکسهای هوایی 1:40000 نقشه سیمای فرسایش تحت عنوان نقشه فرسایش حاصل از تفسیر عکسهای هوایی در منطقه تهیه و رقومی گردید. همچنین نقشه سیمای فرسایش در منطقه با استفاده از تصاویر ماهواره ای پس از دستیابی به ترکیب 3 باندی 1-3-7 که روش سعی و خطا، به عنوان مطلوب ترین تصویر جهت شناسایی اشکال فرسایش تشخیص داده شد، با روش تفسیر چشمی، تهیه گردید.

     نتایج حاصل از بررسی صحت بر روی نقشه های تولیدی نشان داد که شناسایی اشکال فرسایشی از روی تصویر ماهواره ای، در سطحی معادل 31/68 درصد و از روی عکسهای هوایی، در سطحی معادل 26/57 درصد از منطقه اجرای طرح، منطبق با واقعیات زمینی بوده است.

نتیجه گیری نهایی تحقیق اینکه با شرط داشتن اطلاعات قبلی از منطقه و بر اساس روش این تحقیق، استفاده از تصاویر ماهواره برای تهیه نقشه شدت فرسایش خاک حوزه توصیه می شود.

واژه های کلیدی:  GISوRS - سیمای فرسایش -  تصاویر ماهواره ای - عکسهای هوایی- سبزوار.


» مهندس ابولقاسم دادرسی
»» نظرات دیگران ( نظر)